وسایل لازم برای کندو

کندوی عسل :
اساسا کندوی جدید زنبورعسل جعبه ای است که مشتمل بر چندین قسمت است. این جعبه محل زندگی یا لانه زنبورهاست که در آن زاد ولد کرده و ادامه حیات می دهند. علاوه بر این در کندو مواد غذایی مثل گرده گل و عسل را ذخیره می نمایند.

ظروف تغذیه زنبور :
گاهی در فصول نامساعد و یا اوایل سال و همچنین بعد از برداشت عسل لازم است زنبورها را تغذیه نمود ظروف تغذیه برای این منظور تهیه می شود و با آنها شربت شکر به زنبوره داده می شود باید این ظروف طوری باشند که زنبورها در شربت نیفتد و خفه نشوند این ظروف به شکل ها و فرم های مختلفی ساخته می شوند که مهم ترین انها ظروف شربت خوری قابی، برومن، بشقابی، ظروف غذای سقفی و غیره است.

شبکه مانع ملکه :
در موقع جمع آوری عسل این صفحه را در بالای کندو قرار می دهند این صفحه از مجموع میله هائی با فواصل معین قرار گرفته است و فقط زنبورهای کارگر می توانند از آن عبور کند و در طبقه بالا عسل ذخیره نمایند و ملکه در قسمت بدنه و پایین کندو باقی می ماند.

قفس ملکه :
وسیله ای است برای نگهداری ملکه که باید جانشین ملکه قبلی شود سر آن را با ورقه نازکی از نبات مخصوص می پوشانند و در کندوی جدید قرار می دهند. زنبورها به تدریج نبات را خورده و ملکه را خارج و آن را می پذیرند.

محبس ملکه :
وسیله ای است که با آن می توان ملکه را در روی شان های عسل دار محبوس کرد و به مشاهده آن پرداخت.